الهام فرهادی؛ محمد سالار کسرایی؛ مجید توسلی رکن آبادی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 211-231
چکیده
در دنیای امروزی همانطور که شهروندی به عنوان یکی از ویژگیهای نظامهای دموکراتیک پذیرفته شدهاست، آموزش شهروندی برای پیشرفت جامعه و همچنین حفظ آن، ضروری مینماید. از سوی دیگر تنوع مفاهیم و موضوعات ...
بیشتر
در دنیای امروزی همانطور که شهروندی به عنوان یکی از ویژگیهای نظامهای دموکراتیک پذیرفته شدهاست، آموزش شهروندی برای پیشرفت جامعه و همچنین حفظ آن، ضروری مینماید. از سوی دیگر تنوع مفاهیم و موضوعات حول "شهروند" نشان میدهد که نه تنها پدیدهی شهروندی حائز اهمیت است بلکه این پدیده در حال تغییر است. بر همین اساس از آنجا که انسان از بدو تولد به طرق مختلف تحت آموزش است و «آموزش سنگ بنای ایجاد، حفظ و پیشرفت تمام جوامع بشری است» آموزش شهروندی برای دستیابی به اهداف مطرح شده در هر جامعه الزامی مینماید. هدف این تحقیق بررسی جایگاه آموزش شهروندی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران میباشد. روش تحقیق در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و ابزار پژوهش کمی بودهاست. با توجه به یافتههای این تحقیق، الگوی آموزش شهروندی را میتوان در مؤلفهی دانش شهروندی، مهارت شهروندی و نگرش شهروندی و 27 شاخص مجزا مطرح و ارائه نمود. نتایج نشان میدهد که بسیاری از شاخصهای آموزش شهروندی در متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد.